Imati dobre navike u svakom aspektu našeg života je važno, ali posebno je važno imati zdrave navike kada je ishrana u pitanju, jer zdrava ishrana čuva naše zdravlje, održava dobar fizički izgled i pozitivno utiče na naše samopouzdanje. Svako od nas danas više nego ikada treba da misli o svom odnosu prema hrani i da razmotri kako može da poboljša taj odnos.

Zbog brzog načina života neretko jedemo nezdravu, tzv. „junk“ hranu punu soli, šećera i zasićenih masti, jedemo na brzinu i s nogu ili za radnim stolom u kancelariji. Sve navedeno spada u nezdrave navike kada je ishrana u pitanju. Posledica ovih navika je sve veći broj gojaznih ljudi, dijabetičara i ljudi sa srčanim problemima. Iako vam se možda čini da je hraniti se zdravo nemoguća misija, to zapravo nije tačno i postoje navike koje su realistične i koje lako možete da usvojite. Pročitajte u nastavku koje su to navike. 

Organizacija za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih Nacija ili skraćeno FAO (Food and Agriculture Organisation of the United Nations) definisala je pet navika u ishrani koje su dobre za nas. Ove navike ne zahtevaju da provodite sate ispred šporeta, ali zahtevaju da sa više pažnje birate gotove proizvode iz prodavnice, pripremate obroke ili birate jela u restoranu. 

Jedite više voća i povrća

Voće i povrće, pogotovo ono iz organske proizvodnje je zdravo za vas, prepuno je vitamina, minerala, vlakana i drugih nutrijenata neophodnih za izbalansiranu ishranu. Još jedna dobra stvar u vezi sa voćem i povrćem je ta što se brzo sprema. Napravite voćni smoothie za pet minuta, obarite povrće za 10 minuta ili skuvajte boraniju ili grašak za 45 minuta i eto brzog a zdravog obroka. 

Pratite unos masti u organizam

Većina proizvoda sadrži veliku količinu zasićenih masti i njihova konzumacija može da dovede do već navedenih zdravstvenih problema. Hrana pržena u dubokom ulju, sintetički kremovi, čips, prženi kikiriki, sve su ovo namirnice koje bi trebalo svesti na minimum. Međutim, masti ne treba izbaciti u potpunosti iz ishrane, jer one imaju vrlo važnu ulogu u obezbeđivanju energije neophodne vašem telu, u vitalnim procesima kao što su rad mozga i srca, a organizam ne može apsorbovati vitamine A,D,E i K bez masti. Zato se preporučuje da konzumirate maslinovo ulje, avokado, masline i orašaste plodove. 

Smanjite unos šećera

Svi smo tužni zbog ovoga što ćemo napisati, ali to je na kraju dana istina: nijedan industrijski slatkiš nije zdrava hrana, bez obzira na to šta piše na pakovanju jer u sebi sadrži veliku količinu šećera, zasićenih masti, pa čak i soli. Šećer je jedan od krivaca za inflamatorne procese u organizmu, pa će njegovo izbacivanje uticati na ublažavanje bolesti kao što su inflamatorne bolesti creva, ali će uticati i na poboljšanje stanja kože. Velike količine šećera se kriju i u energetskim i gaziranim pićima, pa ćete izbegavanjem njihove konzumacije biti na dobrom putu da usvojite zdravu naviku broj tri.  

Smanjite unos soli

Povećan unos soli putem hrane jedan je od glavnih razloga za povećanje krvnog pritiska i za neugodno zadržavanje vode u organizmu. So se krije u mnogim proizvodima (gotova hrana koja se podgreva, konzervisane namirnice, gotovi sosevi) i ljudi uglavnom i ne znaju da dnevno unose mnogo više soli od količine koju preporučuju lekari i nutricionisti. Ljudi se brzo naviknu na unos velike količine soli, pa im hrana koja sadrži sasvim dovoljno soli vrlo često ima bljutav ukus. Međutim, ukoliko postepeno počnete da smanjujete količinu soli, vrlo brzo vam ona neće nedostajati a navika da dosolite jelo će brzo nestati.

Povećajte unos vode

Glavni gradivni element vašeg tela je upravo voda, te je neupitno zašto stalno treba hidrirati organizam. Redovan unos vode donosi brojne pozitivne efekte na organizam, kao što su normalan rad mozga i mišića, ishranjenost ćelija i detoksikacija. Steknite naviku da uvek pri ruci imate vodu. Na poslu možete da držite flašu vode od 1,5l pored sebe i da sebi postavite cilj da u toku radnog vremena popijete svu vodu. Ipak, kao i u svemu, nemojte preterivati ni u unosu vode, jer možete izazvati neželjene zdravstvene probleme. 

Zdrava ishrana i njena veza sa našim zdravljem je neosporna i neraskidiva. Kada sledeći put budete gladni i budete želeli da jedete setite se ovih pet navika i videćete kako ćete umesto slatkiša odabrati jabuku i flašicu vode. 

Autor: Jelena Jovanović

Ako je zdrava ishrana vaša omiljena tema, pročitajte i:

  1. Ishrana pasa i mačaka: sve što treba da znate
  2. Zašto deca treba da se bave baštovanstvom?
  3. Veza između zlostavljanja životinja i zdravlja sada je jasna

Povežimo se na društvenim mrežama: