ORkiCA

Vraćamo prirodu deci, a decu prirodi

ORCA / Aktivnosti / Orkica

aaa

UKRATKO

Deca i mladi su prirodno naklonjeni životinjama i prirodi, što ih motiviše na učenje i kod njih razvija saosećajnost i odgovornost. Učenje o prirodi, boravak i druženje u prirodi, ali i kontakt sa životinjama, ključni su za zdravo odrastanje i pravilan fizički i emocionalni razvoj.

U današnje vreme decu često viđamo ispred TV ekrana, ispred računara ili sa mobilnim telefonima. Slabije se kreću, manje komuniciraju, manje su snalažljiva i sigurna. Pojam “deficita prirode kod dece” objašnjava da se zbog otuđenja od prirode kod dece mogu javiti različiti zdravstveni problemi poput poremećaja pažnje i gojaznosti, ali i nezainteresovanosti i neosetljivosti prema svetu oko nas.

Deci danas nedostaje ono što je oduvek bilo u njihovoj prirodi: da se druže, da istražuju, da borave u prirodi. Zbog toga se u Evropi i svetu sve više govori o načinima na koje se deca, porodice i zajednice mogu ponovo povezati sa prirodom i tako podići kvalitet svog života.

Dečji klub ORkiCA je mesto gde, kroz igru i druženje, u bezbednom okruženju i uz stalni nadzor stručnog edukatora, deca istražuju i uče o prirodi i životinjama. Program dečijeg kluba ORkiCA realizujemo kroz interaktivne kreativne radionice u oblasti dobrobiti životinja i zaštite prirode, akcije i izlete u prirodi, gde deca primenjuju stečena znanja.

Orkica

aaa

OrkicaOrkicaOrkica

ZAŠTO JE OVO VAŽNO?

Zdrava i bezbedna ishrana

Jedan od osnovnih ciljeva dečijeg kluba ORkiCA je da deca steknu ili da unaprede svoje znanje o zdravom načinu života, zdravoj ishrani i bezbednosti hrane. Edukacija dece o ishrani je jedan od najvažnijih koraka na putu ka dobrom zdravlju. Odgovornom i informisanom kupovinom proizvoda koji potiču od životinja koje su gajene tako da njihova dobrobit bude ostvarena, direktno doprinosi zaštiti životinja i očuvanju životne sredine!

Aktivnosti u prirodi

Mnogobrojna istraživanja širom sveta, čiji broj svakodnevno raste, ukazuju na to koliko je važno da deca imaju redovne aktivnosti u prirodi. One utiču na: razvoj kreativnosti i rešavanje problema, poboljšanje kognitivne sposobnosti, bolji učinak u školi i podstiču fizičku aktivnost, smanjenje stresa i stimulaciju društvene interakcije sa drugom decom. U ORkiCI pružamo deci šansu da se druže, razmenjuju ideje i sarađuju na rešavanju zajedničkih zadataka, u zdravom i podstičućem okruženju. Obezbeđujemo im prostor za jurnjavu po livadama i istraživanje u prirodi i pružamo iskustvo kontakta sa životinjama i prirodom.

Razvijanje empatije i odgovornosti prema sebi i drugima

Najbolji način putem kojeg se može stvoriti kultura poštovanja i odgovornog odnosa prema prirodi, drugim ljudima i životinjama, a samim tim i uticati na smanjenje mnogobrojnih društvenih problema jeste obrazovanje, razvoj svesti, empatije i odgovornosti. Koristeći prirodnu zainteresovanost dece za životinje i druženje, u ORkiCI podstičemo poštovanje i empatiju prema okruženju, vršnjacima i starijima i utičemo na izgradnju sopstvenog mišljenja.

OrkicaOrkicaOrkica

aaa

PROBLEMI

Ljudske aktivnosti tokom istorijskog razvoja civilizacije izazvale su razdvajanje ljudi od prirode. Do pre samo 200 godina, deca su provodila vreme okružena poljima, divljinom i šumama. Krajem 20. veka, došlo je do urbanizacije naselja, ali, u odnosu na sadašnjost, deca su i dalje dosta vremena provodila u prirodi ili igranju na drumovima, ulicama, parkovima i drugim zelenim površinama. Život dece u savremenom životu je mnogo drugačiji. U svojoj knjizi “Poslednje dete u šumi”, autor Ričard Louv uvodi pojam “deficita prirode kod dece”, naziva ga poremećajem i opisuje, ne kao medicinski poremećaj, već kao društveni trend – danak otuđenja ljudi, a posebno dece, od prirode. Uzroci ovog otuđenja su mnogobrojni: strah roditelja da decu puste da se igraju napolju, privlačnost elektronskih uređaja i zabavnih medijskih sadržaja, loše urbano planiranje i nestanak javnih otvorenih prostora, smanjena zastupljenost tema prirode i životinja u formalnom obrazovanju i drugo.

“Dete u prirodi je ugrožena vrsta, a zdravlje dece i Zemlje su neraskidivo povezani“ (Richard Louv)

Istraživanja pokazuju da deficit prirode kod dece dovodi do brojnih problema: smanjena upotreba čula, poremećaji pažnje, gojaznost, povećan rizik od pojave emocionalnih i fizičkih oboljenja. Sve ove posledice deficita prirode kod dece, povezane su sa onim što eksperti u oblasti zaštite ljudskog zdravlja zovu “epidemijom neaktivnosti” koja je u današnjem svetu uzela maha. Pored zdravstvenih problema, deficit prirode kod dece dovodi do nedostatka znanja, smanjene brige i odgovornog odnosa prema prirodi i životinjama. Većina autora koja se bavi ovom problematikom smatra da se u ranom periodu detinjstva, odnosno u ranom i u srednjem detinjstvu formiraju pozitivni stavovi prema prirodnom okruženju i da je za formiranje takvih stavova potreban neposredan kontakt sa prirodom i boravak u njoj. Problem u obrazovanju jeste što deca dobijaju znanje i pokušavaju da razviju odgovornost, a pre toga nemaju priliku da razviju ljubav prema prirodi.

aaa

Orkica

REŠENJE

Orkica

Dečji klub ORkiCA je mesto gde, kroz igru i druženje, u bezbednom okruženju i uz stalni nadzor stručnog edukatora, deca istražuju i uče o prirodi i životinjama. Program dečijeg kluba ORkiCA realizujemo kroz interaktivne kreativne radionice u oblasti dobrobiti životinja i zaštite prirode, akcije i izlete u prirodi, gde deca primenjuju stečena znanja. Deo aktivnosti u ORkiCI se sprovodi u učionici, a deo upravo u prirodi. Deca će na ovaj način provoditi više vremena napolju umesto pred ekranima, ali će takođe naučiti i kako da u prirodi budu bezbedni i kako da iskoriste njen pun potencijal!

Dovela sam dete na ORkiCA radionicu zbog interesovanja i ljubavi prema životinjama. Bilo je oduševljeno zbog novog znanja koje je steklo (Ana Tomić, lekarka)

U ORkiCI, zajedno sa decom uzrasta od 6-12 godina obrađujemo teme poput: brige o kućnom ljubimcu i njegovim potrebama, kako se ponašati prilikom susreta sa psom, kako treba da izgleda zoo vrt budućnosti, kako napraviti hranilicu za ptice, koje to klopke za životinje nastaju zbog nesavesnog bacanja otpada u prirodu i drugo. Ove teme obrađujemo kroz crtež, priču, glumu, kviz, detektivske igre, izradu skulptura, debatu i diskusiju. Učimo i zabavljamo se u samostalnom ili timskom radu. Metode interaktivnog učenja dovode do intelektualnog aktiviranja dece, usvajanja praktičnog znanja, razvijajanja kritičkog mišljenja i rasuđivanja. Do sada, više od 8000 dece, učestvovalo je u ORkiCA radionicama, akcijama i izletima.